Metode educaționale alternative

În postul anterior îmi exprimam părerea legat de modul în care unii părinți aleg să-și încarce copiii cu multă educație informațională, fără a ține cont de starea și de nevoia de educație emoțională a copilului.

În weekend am reușit să văd un film pe care-l lăsasem în așteptare în bara de tab-uri deschise de ceva vreme [La voz del viento – Semillas de transición / Vocea vântului – Semințe de tranziție], în care sunt prezentate diverse organizații, asociații, ong-uri, indivizi care se ocupă de permacultură, agricultură ecologică, holistică, etc. Filmul reprezintă călătoria de 21 de zile a unui documentarist spaniol și un agricultor francez, din Franta până în Granada, pentru a descoperi stiluri alternative de sustenabilitate și moduri de gândire, și de a face schimb de semințe. Iar unul dintre locurile vizitate, undeva în nordul provinciei Alicante, este și școala Ojo de Agua.

Ojo de Agua este o casă contruită pe criterii de sustenabilitate și eficiență în consumul de energie și apă, în natură, la un kilometru de oraș. Dincolo de asta este un proiect pornit în 1999 de 2 familii care au decis că vor să descopere noi metode de relaționare respectuoasă cu copiii lor. Și au adunat muuultă informație, au vizitat diverse alte școli asemănătoare, până au decis să-și deschidă propria școală pornind de la următoarele idei de bază: Respect, Învățare, Inițiativă, Emoții și sentimente, Relații sociale, Libertate și responsabilitate, Organizare și Cunoaștere.

Un pic mai pe larg, ei consideră că pentru o dezvoltare intelectuală, emoțională și socială sănătoasă sunt de menționat anumite aspecte:

– Respect pentru natură, individ și ceilalți din jur;

– Spontaneitate în realizarea activităților;

– Învățarea este un proces ce vine din interior, ce se desfășoară permanent, astfel că fiecare alege să învețe ce vrea, când consideră necesar să cunoască acel lucru.

– Copiii învață cum le este mai ușor: în ateliere formale sau non-formale, singuri sau în grupuri, ajutați de adulți sau de alți colegi.

– În fiecare zi trebuie să existe activități de realizat, decise de comun acord și toată lumea trebuie să aleagă la ce participă, de foarte multe ori copiii având inițiativa de a propune noi activități. În astfel de situații sunt puși în fața luării de decizii de unul singur sau în grup.

– Sentimentele, de orice natură, sunt exprimate liber, fără a fi judecate de ceilalți. Așa cum, pentru munca fiecăruia, nu se emit judecăți de valoare decât dacă sunt cerute.

– Există totuși și unele reguli stricte de administrare și conviețuire în școală, luate de comun acord și votate în Spațiul Comun (un fel de Agora unde toată lumea, de orice vârstă are drept de a vorbi, de vot, unde se iau decizii, se rezolvă probleme), ținându-se cont de vârstele diferite ale elevilor și de libertățile fiecăruia în procesul de învățare.

– Fiecare elev își creează drumul învățării și al dezvoltării personale în funcție de interesele sale unice și exclusive, astfel că nicio “materie” nu este mai importantă decât alta, de exemplu, mecanica bicicletelor, față de gramatică sau matematică.

(Pe site-ul lor există numeroase articole legate de această metodă educativă.)

Recunosc că mi-ar plăcea să asist o vreme la “cursurile” lor și să întreb câțiva copii cum văd situația. Deși cred că mai interesantă ar fi părerea unui copil dintr-o școală de stat, care să adere la această nouă ideologie educațională. Poate părea un stil ideal către care să tindem pentru o dezvoltare armonioasă a individului, pe toate planurile, dar realizarea ar trebui făcută lent, pentru generațiile viitoare, care n-au fost încă introduse într-un alt sistem de școlarizare. Pentru că nu pot să nu mă întreb cum reacționează și ce simt cele două tabere – tradițională și alternativă – când se întâlnesc, într-o situație de genul nu judecăm vs bullying.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s